Jumat, 25 Juni 2010

AWAKKO GADANG SARAWA

“KAMA se waang Parewa!”, sentak kakaknyo nan padusi, katiko Parewa indak pulang ka rumah mandehnyo babulan-bulan lamonyo. Kakaknyo nan padusi tu, banamo Rabiah. Baumua sakitar 60-an baranak 4 urang, duo laki-laki dan duo parampuan. Anak laki-lakinyo alah bakaluarga kasadonyo, tapi nan tuo parampuan alah gadih gadang.
“Baa naiak pitam bana, kakak ko,” jawek Parewa. Iyo pulo, bahaso inyo alah lamo pulo indak pulang karumah mandehnyo. Labiah-labiah sajak induaknyo maningga babrapo tahun lalu.
“Lakek sarupo parangko pulo waang di rumah bini, ko mah !”, gareseh kakaknyo Rabiah. Di rumah gadang, parampuan sarupo kak Rabiah memang bakuaso pulo. Kakaknyo alah rusuh karano anak-anaknyo nan padusi alah patuik pulo dicarikan lakinyo. Karano kahidupan sulik, sarupo jaman resesi bataun ko, patuik pulo rumah gadang nan tirih jo anak gadih gadang indak balaki diuruih jo harato pusako.
“Den inok-inok manuangkan awak ko iyo gadang sarawa ko mah!”, Parewa manunjuak ka dadonyo, “lai banyak sarajana awak, tapi nan mangarang tata bahaso Minangkabau ko, urang bule. Awak cadiak malam, bodoh di siang hari. Bule nan mangarang tata bahaso Minang tu, banamo Gerard Moussay. Bataun-taun inyo di nagari awak ko, baraja bahaso Minang dialek Agam, dialek Payokumbuah, dialek Pasisie, dan langkok kasadonyo”.
“ Baa pangana waang kini?”, kecek kakak Parewa, Rabiah.
“Waang uruihlah rumah gadang nan tirih, palakianlah kamanakan nan lah gadih gadang tu!”, tambah kak Rabiah.
Kabuik pagi balun juo tasingkok, Parewa teringek, bara bakuasonyo parampuan di nagari awak ko. Tampa baraja jo masalah garakan parampuan di baraik, tampa mambaco surek-surek Kartini nan nyo kirim kapado Abendanon tu, awak lai punyo Rohana Kudus pulo. Dalam hiduiknyo jadi wartawati surek kaba Suntiang Malayu. Pananyo tajam pulo di jamannyo. Tapi sajarah salalu piliah kasiah, Rohana Kudus sabarih namo basuo di dalam buku nan taba tu.
“Aden pai dulu kak,” mangecek Parewa kapado kakaknyo Rabiah. Parewa bajalan jo kaki sarawa tasenseang kateh. Jalan kampuang alah mulai pulo takalubak aspalnyo, di badan jalan bisa pulo baranang itiak duo-tigo.
“Udin Kacang Miang, manga lamo bana waang maota di lapau ko!, alah putiah pulo aia kopi”, Parewa mambulancikkan matonyo ka si Udin nan sadang mangunyah-ngunyah goreng pisang jo katan sipuluik sirah.
Matohari lah sapanggalah, di lapau-lapau sapanjang jalanan desa tu urang-urang masih maota. Banyak ota tantang reformasi, rupiah dilanyau dek dollar Amerika, demo guru-guru mamintak kenaikan gaji jo tunjangan maaja.
“Tamonok bana waang Parewa!, apo pulo nan basarang di kapalo tu?”, Udin Kacang Miang tagak dari palanta. Angin bulan April nan agak lambok tu, mangipeh-ngipeh lihia bajunyo. Rinai baka datang. Awan bararak di kaki parbukitan.
“Baa ka indak, tapikia di den, lamo awak ka sarupo ko lai?, banyak nagari Asia nan mangalami resesi, ekonomi macet, pitih pinjaman Bank Dunia nan dilibas. Iyo tabarek bana di nagari awak nan tasabuik kayo, bara pangangguran banyaknyo kini, catat angko-angko 40 juta pangangguran, alun lai pehaka nan tiok hari. Baka dicabuik pulo Tap MPR tantang pelarangan kuminih di nagari awak”, Udin Kacang Miang sarupo kadatangan sijundai, batutai-tutai surang. Pangangguran bajadi-jadi, pehaka malelo pulo. Iko iyo tanah subur bana untuak paham kumunih, walaupun kumunih di nagari inyiak moyangnyo alah runtuah.
“Antahlah, Din. Indak tapikiakan di den jo tangkurak ketek, jo sikola batang pisang, jo kalori randah, kalori goreng pisang rajo jo katan sipuluik sirah tu”, suara Parewa mendesis antaro tadanga jo indak…

Rusli Marzuki Sari (Papa)


Harian Haluan Minggu 30 April 2000
Posted By Nasrul Aawar di  http://www.parewasatosakaki.blogspot.com/

Tidak ada komentar:

Link

Pemberian tahu!

  • Selamat kepada Nurhasni, Alumni Sastra Minangkabau Angkatan 2000 yang telah memperoleh beasiswa dari FORD FOUNDATION INTERNATIONAL FELLOWSHIPS PROGRAM DI INDONESIA , untuk melanjutkan program Masternya. Semoga selalu berjaya!
  • Selamat kepada Ibu Drs. Zuriati, M. Hum sudah diterima di Universitas Indonesia untuk melanjutkan program Doktor, semoga jalannya selalu dilapangkan oleh Allah SWT.Amin!
  • selamat kepada Hasanadi. SS, telah diterima di Balai Kajian Sejarah dan Nilai Tradisional

Blog Alternatif

Siapakah Peneliti Melayu Yang Paling Anda Kagumi?

Istana

Istana
Rumah Kami
Powered By Blogger

Arsip Blog

Mengenai Saya

Foto saya
Pariaman, Sumatra Barat, Indonesia
SEMOGA TULISAN TERSEBUT BERMANFAT BAGI PEMBACA, DILARANG KERAS MENGUTIP BAIK KATA-KATA, MAUPUN MENCIPLAK KARYA TERSEBUT, KARENA HAL TERSEBUT ADALAH PENGHIANATAN INTELEKTUAL YANG PALING PARAH DI DUNIA INI, KECUALI MENCANTUMKAN SUMBERNYA.

Bagimana Penilaian Anda tentang Blog ini?

Cari Blog Ini

Daftar Blog Saya

Pengikut

Sastra Minangkabau Headline Animator

SEJARAH MARXIS INDONESIA

UNIVERSITAS

GEDUNG KESENIAN DAN TEATER

LOVE

Al-Qur'an dan Al-Hadist


Tan Malaka

1897 - 1949

1921 SI Semarang dan Onderwijs

1925 Menuju Republik Indonesia (Naar de 'Republiek Indonesia')

1926 Semangat Muda

Aksi Massa

1943 Madilog

1945 Manifesto Jakarta

Politik

Rencana Ekonomi Berjuang

Muslihat

1946 Thesis

1948 Islam Dalam Tinjauan Madilog

Pandangan HidupKuhandel di Kaliurang

GERPOLEK (GERilya - POLitik - EKonomi)

Proklamasi 17-8-1945, Isi dan Pelaksanaannya

Tan Malaka (1921)

Sumber: Yayasan Massa, terbitan tahun 1987

Kontributor: Diketik oleh Abdul, ejaan diedit oleh Ted Sprague (Juni 2007)

Kekuasaan Kaum – Modal Berdiri atas didikan yang berdasar kemodalan.
Kekuasaan Rakyat hanyalah bisa diperoleh dengan didikan kerakyatan.

Kata Pengantar Penerbit

Lagi sebuah buku kecil (brosur) Tan Malaka berjudul “SI Semarang dan Onderwijs”, yang ejaan lama telah kita sesuaikan dengan ejaan baru, dan juga telah kita tambah dengan daftar arti kata-kata asing hal 34-36.

Brosur ini diterbitkan di Semarang pada tahun 1921 oleh Serikat Islam School (Sekolah Serikat Islam). Karya pendek Tan Malaka ini sudah termasuk: “Barang Langka”. Brosur ini merupakan pengantar sebuah buku yang pada waktu itu akan ditulis oleh Tan Malaka tentang sistem pendidikan yang bersifat kerakyatan, dihadapkan pada sistem pendidikan yang diselenggarakan kaum penjajah Belanda. Bagaimana nasib niat Tan Malaka untuk menulis buku tentang pendidikan merakyat itu, kami sebagai penerbit kurang mengetahuinya. Mungkin Tan malaka tidak sempat lagi menulisnya karena tidak lama kemudian beliau dibuang oleh penjajah Belanda karena kegiatan perjuangannya dan sikapnya yang tegar anti kolonialisme, imperialisme dan kapitalisme. Terserah kepada penelitan sejarah Bangsa Indonesia nantinya untuk menelusuri perkara ini. Yang jelas tujuan Tan Malaka dalam pendidikan ialah menciptakan suatu cara pendidikan yang cocok dengan keperluan dan cita-cita Rakyat yang melarat !

Dalam hal merintis pendidikan untuk Rakyat miskin pada zaman penjajahan Belanda itu, tujuan utama adalah usaha besar dan berat mencapai Indonesia Merdeka. Tan Malaka berkeyakinan bahwa “Kemerdekaan Rakyat Hanyalah bisa diperoleh dengan DIDIKAN KERAKYATAN” menghadapi “Kekuasan Kaum Modal yang berdiri atas DIDIKAN YANG BERDASARKAN KEMODALAN”.

Jadi, usaha Tan Malaka secara aktif ikut merintis pendidikan kerakyatan adalah menyatu dan tidak terpisah dari usaha besar memperjuangkan kemerdekaan sejati Bangsa dan Rakyat Indonesia.

Untuk sekedar mengetahui latar-belakang mengapa Tan Malaka sebagai seorang pejuang besar dan revolusioner itu sadar dan dengan ikhlas terjun dalam dunia pendidikan pergerakan Islam seperti Sarekat Islam ? Tidak lain karena keyakinannya bahwa kekuatan pendorong pergerakan Indonesia itu adalah seluruh lapisan dan golongan Rakyat melarat Indonesia, tidak perduli apakah ia seorang Islam, seorang nasionalis ataupun seorang sosialis.

Seluruh kekuatan Rakyat ini harus dihimpun dan disatukan untuk menumbangkan kolonialisme Belanda di Tanah Air kita. Persatuan ini harus di tempat di kawah candradimukanya perjuangan menumbangkan kolonialisme dan imperialisme. Inilah mengapa Tan Malaka pun tidak ragu-ragu dan secara ikhlas terjun dalam dunia pendidikan masyarakat Islam. Dalam lingkungan pendidikan Serikat Islam yang merupakan pergerakan rakyat yang hebat pada waktu itu. Jangan pula dilupakan bahwa usia Tan Malaka pada waktu itu masih sangat muda.

Memasuki ISI dari karya pendek Tan Malaka ini, dikemukakan oleh Tan Malaka TIGA TUJUAN pendidikan dan kerakyatan sebagai berikut :

1. Pendidikan ketrampilan/Ilmu Pengetahuan seperti : berhitung, menulis, ilmu bumi, bahasa dsb. Sebagai bekal dalam penghidupan nanti dalam masyarakat KEMODALAN.
2. Pendidikan bergaul/berorganisasi serta berdemokrasi untuk mengembangkan kepribadian yang tangguh, kepercayaan pada diri sendiri, harga diri dan cinta kepada rakyat miskin.
3. Pendidikan untuk selalu berorientasi ke bawah.

Si Kromo, si-Marhaen, si-Murba tanpa memandang kepercayaan agama, keyakinan dan kedudukan mereka, dalam hal ini termasuk golongan-golongan rakyat miskin lainnya.

Ketiga TUJUAN pendidikan kerakyatan tersebut telah dirintis oleh Tan Malaka dan para pemimpin Rakyat lainnya seperti Ki Hajar Dewantara, Muhammadiyah, pesantren-pesantren Nahdatul Ulama, SI dsb. Semua usaha, pengorbanan mereka itu tidak sedikit sahamnya dalam Pembangunan Bangsa/National Building dan dalam membangkitkan semangat perjuangan memerdekakan Rakyat Indonesia dari belenggu penjajahan. Merek atelah memberikan yang terbaik dalam hidup mereka kepada Bangsa dan Rakyat Indonesia. Mereka telah tiada, tetapi jiwanya yang menulis, jiwa-besar mereka, pikiran-pikirannya yang agung akan tetap hidup sepanjang zaman.

Akhir kata dikutip di bawah ini ucapan tokoh besar pergerakan kemerdekaan dan pemimpin besar Presiden Amerika Serikat ABRAHAM LINCOLN sebagai berikut :

“WE MUST FIRST KNOW WHAT WE ARE, WHERE WE ARE AND WHERE WE ARE GOING, BEFORE SAYING WHAT TO DO AND HOW TO DO IT”

”Pertama-tama harus diketahui Apa kita, dan Dimana Kita serta Kemana Kita akan pergi, sebelum mengatakan apa yang harus dilakukan dan bagaimana melakukanya”.

Penerbit,

Yayasan Massa, 1987